sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Learning by Teaching

Tiedämme, että ihmiset oppivat eri tavoilla: kuulemalla, näkemällä, kokemalla, tekemällä jne. Opettamalla oppiminen on yksi tehokkaimmista oppimisen periaatteista. Seuraava oppimisen pyramidi kertoo, miten eri oppimistyylit tuottavat oppimistuloksia. Opettamalla oppimisessa peräti 90 % asioista jää mieleen. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Osaamisperustaisessa opettajankoulutuksessa hyödynnämme yllä olevaa kuvaa. Opiskelemme opettajiksi, joten on luonnollista myöskin harjoitella opettamista mahdollisimman paljon. Opetusharjoittelua tehdään koko opiskelun ajan omassa oppilaitoksessa, mutta myös opettamalla muille ryhmämme jäsenille sovittuja kokonaisuuksia.

Opetusta varten muodostamme pareja, jotka ottavat vastuulleen kaksi oppimisen kohdetta (köysivertauksessa lankaa) ja opettavat ne muille. Kohteeksi kannattaa valita sellaiset aiheet, joista tietää vähän ja  haluaa oppia paljon uutta. Opettajapari suunnittelee ja toteuttaa opetuksen, oppimistehtävät (köysivertauksessa kuidut) sekä osaamisen arvioinnin.

Edellä kuvatun opetuksen lisäksi pari valitsee kaksi oppimisen kohdetta, jotka he tuntevat mahdollisimman hyvin. Näissä kohteissa he ovat asiantuntijoina ja arvioijina eli antavat neuvoja opetuksen suunnittelussa sekä  palautetta sen toteutuksen jälkeen.

Oppimisen kohteet käsitellään lähi- ja verkkotapaamisissa. Tavoitteena on, että opettajaopiskelijat kutsuvat koko ryhmämme vuoron perään omille työpaikoilleen. Osa päivästä käytetään yhteisiin teemaluoentoihin, mutta toivottavaa on järjestää myös tutustuminen teeman asioihin (kohteisiin) käytännön autenttisissa opetustilanteissa.

Opettajankoulutus etenee teema kerrallaan tässä järjestyksessä:

  1. Verkkoympäristöt (syys-lokakuu)
  2. Opettajan työyhteisö (loka-marraskuu)
  3. Oppimisen ohjaaminen (marras-helmikuu)
  4. Arviointi (helmi-maaliskuu)
  5. Opettajan työ (maalis-toukokuu)
  6. Yhteistyöverkostot (touko-kesäkuu).

Samaa teemaa opettavat parit muodostavat teemaryhmän. Teemaryhmä kokoontuu säännöllisesti verkkopalavereissa silloin, kun teeman opetus on menossa. Teemaryhmä pitää yhteistä blogia, johon he keräävät opetuksen kannalta keskeiset asiat. Opettajankoulutuksen loppuvaiheessa teemaryhmä tuottaa omasta teemastaan yhteisen julkaisun, jossa tiivistyy aiheen teoria ja sen soveltaminen käytäntöön.


2 kommenttia:

  1. Käytin tuota "Learning pydamidia", kun markkinoin koulutusta, jonka tavoitteena on, että järjestöjen asiantuntijat oppivat suunnittelemaan ja toteuttamaan koulutuksia niin, että niissä hyödynnetään työelämässä olevien osaamista. Tällöin omaa ihmis- ja oppimiskäsitystään voi joutua täsmentämään. Tämä kuvion avulla perustelin sitä, miksi lakiasiantuntijan kannattaa osallistua tähän koulutukseen: "Järjestönä hukkaatte kallispalkkaisten asiantuntijoidenne resursseja, jos he osaavat vain luennoiden opettaa, koska vain 5 % opetuksesta menee vastaanottajalle perille. Koulutuksessamme he oppivat menetelmiä, joilla osallistujien työelämäosaaminen saadaan koko ryhmän käyttöön". Odotan jo innolla koulutusta! Päivi Lohi-Aalto

    VastaaPoista
  2. Uskon niin tähän menetelmään!

    VastaaPoista