tiistai 3. syyskuuta 2013

Verkkoympäristöt opettajan työssä -opintojakso alkoi

Köydenpunojan pedagogiikkaa sovelletaan parhaillaan verkko-opetuksen teemoihin. Parityönä etsimme vastauksia oppimiskysymyksiin, kirjaamme löydökset Moodle-alustalle ja esittelemme ne seuraavilla lähipäivillä toisillemme. Jokainen kantaa kortensa yhteiseen kekoon, jolloin opimme toisiltamme. Lähipäivien esitystilanteet ovat myös opetus- ja esiintymisharjoituksia. Lisäksi opintojakson vastuuryhmänä toimiva opintopiiri saa kokemusta lähipäivän suunnittelusta, junailusta ja tulosten dokumentoinnista blogiin.

Opintojakson tavoitteista johdetut oppimiskysymykset ovat:
  1. Millaisia verkkotyökaluja käytämme opetuksessa?
  2. Miten Moodlea käytetään?
  3. Miten käytämme blogia opetuksessa?
  4. Miten oppimisalustaa käytetään oppimisen tukena?
  5. Millaisia työkaluja oppimisalustoista löytyy?
  6. Miten verkko voi edistää oppimista?
  7. Millaisia ovat uusimmat IT-innovaatiot oppimiseen?
  8. Miten sosiaalista mediaa voi soveltaa oppimisen apuna?
  9. Miten voimme hyödyntää avoimia sisältöjä?
  10. Mitä ovat Creative Commons -lisenssit?
  11. Mitä opettajan on tiedettävä tietosuojasta?
  12. Mitä opettajan on tiedettävä tekijänoikeuksista?
Alla oleva kuva kertoo köydenpunonnan periaatteen. Klikkaa kuva suuremmaksi!



1 kommentti:

  1. Todella mielenkiintoinen aihe. Tuleeko meillekin tänä syksynä (2014) aloittaneille? Uskon vahvasti siihen, että
    sekä opettajan että oppilaiden työskentelyä voitaisiin helpottaa tuomalla uusia työkaluja, esimerkiksi tabletteja, interaktiivisia valkotauluja ja älypuhelimia itse oppimiseen. Niiden avulla pystyttäisiin luomaan parempia edellytyksiä yksilölliselle oppimiselle sekä tekemään oppimisesta tehokkaampaa. Ainakin peruskoulujen ja lukioiden varustus teknologian osalta on hyvin vaihteleva pääasiassa resurssien vuoksi. Joissain kouluissa on kyllä itse välineitä, mutta niitä ei välttämättä käytetä, koska niihin ei ole riittävästi sisältöjä, kuten virtuaalisia oppimisympäristöjä. Toisaalta voi olla, että niitä ei osata käyttää.Myös opettajat kaipaavat lisää osaamista ja koulutusta tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Kustantajat kipuilevat perinteiset printtikirjan ja sähköisten materiaalinen sisällöntuotannon kanssa...

    VastaaPoista